Élvezetes böjt

Élvezetes böjt

Mi a méreganyag?

A szervezetben minden méreganyagnak számít, amit a szervezet nem tudott feldolgozni.

Minden méreg, amit a sejtek nem tudtak befogadni, azaz a szervezetben felhalmozódott salakanyagok, anyagcsere közti- és végtermékek, felesleges mikro- és makroelemek, illetve a külvilágból bekerült mérgező anyagok.

Honnan tudhatod, hogy méreg van benned?

Van.

Testi szinten a következő jelekből:

  • tulsulyos-ferfiHa bármilyen betegséged van.
  • Ha megváltozott a leheleted, a szád íze, vagy az izzadtságod, vizeleted, székleted állaga és szaga …)
  • Csúnya a bőröd (zsíros, mitesszeres, foltos, narancsbőrős, száraz…).
  • A hajad fénytelen, töredezik, könnyen zsírosodik, ok nélkül hullik.
  • Rossz az emésztésed, felpuffadsz, sok a bélgáz, hasmenés, szorulás.
  • Sok a savad.
  • Fáradt vagy, nem tudod kipihenni magad.
  • Túlsúlyos vagy

Lelki szinten:

  • Gyakran – akár ok nélkül is –  sírsz, boldogtalan vagy.
  • szomorúság minden héten többször jelentkezik nálad.
  • Gyakran érzel lelki fájdalmat, sértettséget.
  • szomoruNem tudod kipihenni magad.
  • Feszült vagy, vannak pótcselekvéseid (pl.: még több cigaterra, ital, vagy beszélgetés közben tördeled az ujjaidat).
  • Ismétlődő konflitusminták vannak az életedben.
  • Félelmeid, un. alsóbb rendű érzelmeid (haragszol, féltékeny, irigy vagy…) vannak.
  • Sokszor ok nélkül vagy ingerlékeny.
  • Lelki problémáid vannak (depresszió, idegrendszeri gyengeség, stb.).
  • Úgy érzed, hogy te állandóan csak adsz és adsz és adsz, de nincs viszonzás.
  • Nehezen engedsz el, és nehezen bocsátasz meg.
  • Folyton elégedetlen vagy magaddal.
  • Azt gondolod, hogy nem szeretnek.
  • Nem szereted magad

Szellemi szinten:

  • Állandóan pörögnek a gondolataid, nem tudsz elcsendesedni.
  • rossz-celkituzesSűrűn vagy stresszes és ideges, tele vagy negatív gondolatokkal.
  • Tudatilag tompult vagy, feledékeny, szellemileg fáradékony.
  • Túlnyomórészt rosszra számítasz az életedben.
  • Elítéled magad, gondolatban sokat bántod magad.
  • Nehezen döntesz, sokat agyalsz és aggódsz a döntéseid előtt.
  • Gondjaid vannak a célok kitűzésével és megvalósításával.
  • Problémásak az emberi kapcsolataid.
  • Nehezen jegyzed meg a dolgokat és/vagy elfelejted őket.
  • Mindenhonnan elkésel, állandóan rohansz, idő hiányban vagy…

Na, ezek után tegye fel a kezét, akire egyik sem vonatkozik! 🙂 Úgy tűnik, hogy mindenkinek szüksége van időnként méregtelenítésre, hiszen tele vagyunk mérgekkel.

A böjtről általában…

Évente legalább egyszer mindenkinek el kellene végeznie egy nagyobb böjtkúrát, de minimum egy méregtelenítést, függetlenül attól, hogy egyébként egészségesen táplálkozik-e vagy sem.

Ha ezt nem teszi, akkor a felesleges anyagok felhalmozódnak, a test anyagcseréje lassul, lustává és elégtelenné válik, és ez melegágya a krónikus patológiás folyamatok megindulásának. 

A böjt szónak vallásos színezete van és valamilyen ételektől, főként tisztátalan ételektől való tartózkodást jelent. Ez lehet időszakosan a hús megvonása, vagy mindennemű állati eredetű étel megvonása (hús, tejtermékek, tojás).

Drasztikusabb fajtái a böjtölésnek a rövidebb ideig tartó, az ételektől való teljes tartózkodás, vagyis csak levek, herba teák, vagy akár csak tisztított víz fogyasztása. Ezt hosszabb időn keresztül csak kevés embernek javasolnám, elsőre pedig senkinek.

A böjt így számomra egy szűkebb fogalom, mint a méregtelenítés, hiszen táplálék megvonást jelent, méregteleníteni pedig tudunk böjttel és böjt nélkül is, azaz miközben mellette egészségesen táplálkozunk. A böjt a méregtelenítés csúcsa. A cikkben ezek ellenére általában szinonimaként fogom használni a két fogalmat.

Mi a szerepe az egészségügyi böjtnek, a méregtelenítésnek?

Manapság egyre többen érzik a tisztítókúrák, detox napok, tehermentesítő időszakok szükségességét, vallásos színezet nélkül is.

Bevalljuk, vagy sem, étkezési szokásaink, életmódunk az utóbbi 20-30 évben szinte teljesen megváltozott. Ételeink messziről se hasonlítanak már a nagyanyáink által készített ételekre, hisz, még ha a recept meg is maradt, az alapanyagok teljesen megváltoztak.

  • Rengeteg alapanyag amit használunk, feldogozott, amiből egyenesen következik, hogy rengeteg szintetikus alapanyagot tartalmaz.
  • A húsfélék tele vannak hozzáadott hormonokkal, hisz ezek a tápokból egyenesen bejutnak az állatok szervezetébe, így a húsevő emberekébe is.
  • Az állati termékeken keresztül az élelmiszeripar naponta adagolja nekünk az antibiotikumokat, amellyel a tenyésztés folyamán állandóan kezelik az állatokat.
  • A feldolgozott, csomagolt termékekről nem is kell szerintem beszéljek. Tele vannak ízfokozókkal (nátrium- és káliumglutamáttal), szintetikus (természetazonos) aromákkal, tartósítószerekkel és színezékekkel.
  • A zöldségek, gyümölcsök, gabonák és magfélék az állandó kezelés következtében tele vannak vegyszerekkel, gyomirtókkal, rovarírtó szerekkel, műtrágya származékokkal.
  • Rengeteg gabonaféle, zöldség és gyümölcs manapság már gén modifikált, aminek következtében meddőséget és más eddig nem ismert következményeket okoz.
  • Étkezési szokásaink megváltozásának következtében rengeteg direkt vagy rejtett cukrot viszünk be a szervezetünke.
  • Sajnos ma már a csapvíz is tele van mindenféle nem oda tartozó anyagokkal…

resetA böjt célja a szervezet újraindítása, a tartalékok mozgósítása, a kiürítés, a salaktalanítás, a lúgosítás, a testsúly rendezése, az anyagcsere normalizálása, a máj tehermentesítése, immunerősítés, a szervezetet ásványi anyagokkal, vitaminokkal, aminosavakkal való feltöltése, a megszokásokkal való szakítás.

Nagyon eltávolodtunk az egykori étkezési ritmustól, gyakorlatilag a nap bármely szakában, bárhányszor eszünk, bármennyit és nem vesszük figyelembe a szervezet valódi szükségleteit, a neki szükséges pihenő (ezalatt komoly munka folyik) időket. Igazi biológiai csoda a szervezetünk, de huzamosabb ideig még ez a csoda is kevés ahhoz, hogy egészségesen működjön, ha nem a megfelelő táplálékkal, a megfelelő módon és ritmusban etetjük.

Az ősi böjt lényege önmagunk legyőzése: testünk, lelkünk, elménk kordában tartása. Fontos, hogy a böjt nem egyenlő az éhezéssel! A böjt lehet élvezetes is! 

A böjtnek legalább annyira része kellene lennie az életünknek, mint az ünnepi lakomának. A nem evés épp úgy hozzátartozik a mindennapokhoz, mint az étkezés, fogmosás, fürdés, fodrász, kozmetikus, sport… Aki nem böjtöl, fontos lehetőséget hagy ki, hogy egészséges maradhasson.

Az állatok is böjtölnek, a beteg állat is böjtöl. Csak a mai fogyasztói társadalom embere hiszi azt, hogy ha kimarad egy étkezés, akkor itt a vég, ideges lesz, depressziós. A különböző természeti népek és vallások a böjtöt, vagyis az élelem megvonását a termékenyebb gondolkodás, a lelki béke, az egészség fontos feltételének tartották. A böjt az élővilág, valamint az emberi történelem és kultúra természetes jelensége.

Minden méreganyag, ha úgy fogyasztod el (ital vagy étel formájában), hogy azzal szemben félelmed, ellenállásod van. Ha azt hiszed, hogy rákkeltő a banán, mégis eszel belőle, akkor mérgezed magad. Ha egészségtelennek tartod a cukrot, mégis sok édességet eszel, akkor mérgezed magad. Ha cigarettázol és közben azt gondolod, hogy az nem tesz jót neked, akkor mérgezed magad. Inkább ne cigarettázz! Ilyen értelemben tehát a lelki mérgek és a testi mérgek között szoros összefüggés van.

A böjt élettani hatásai

  • Súlycsökkentő terápiás hatás,
  • tartós vércukorszint csökkenés, normalizálódik az inzulinfelszabadulás,
  • csökkenti a vérnyomást (vérnyomás gyógyszerre oda kell figyelni!),
  • higítja a vért, csökkenti a vérzsírokat, ezáltal a szívinfarktus és stroke kockázatát, esetleg annak újraképződését, javítja az érelzáródásos tüneteket, csökkenti a koleszterinszintet (véralvadásgátló gyógyszerekre figyelni!),
  • csökkenti a fájdalomérzetet – csökkenti a fájdalomközvetítő metabolitok mennyiségét,
  • csökkenti a gyulladásokat a szervezetben,
  • javítja a daganat elleni megküzdőképességet,
  • kemo előtti böjt csökkenti a kemo mellékhatásait,
  • élethosszabbító (anti-aging) hatása van,
  • javul a bélflóra, az emésztőrendszerünk megkönnyebbül,
  • erősödik az immunrendszer,
  • energikusabbak leszünk,
  • krónikus betegségek esetén gyógyhatású a hosszabb böjt,
  • megszűnik az alvászavar,
  • kitisztulnak az ízületek, hajlékonyabbak, rugalmasabbak leszünk,
  • összességében egészségesebbek leszünk.

Mindezekből következik, hogy eszetlenül nem lehet böjtölni, fontos a szakember felügyelete, különösen hosszabb böjt esetén. Aki gyógyszereket szed, arra különösen érvényes ez.

A böjt kifejezetten ELLENJAVASOLT cukorbetegeknél, súlyos pajzsmirigy probléma, gyomor-, illetve nyombélfekély, autoimmunbetegség, áldott állapot, szoptatás, súlyos szívbetegség, TBC, kemo-, sugárkezelés alatt, pszichiátriai problémák esetén és kimerült állapotban. 

A böjt lehetséges átmeneti negatív hatásai a szervezetre

  • fejfajasAz első napokon gyakori a fejfájás, mivel felszabadulnak a méreganyagok és beindul a szervezet méregtelenítése. Ha sok folyadékot iszunk, azzal segítjük a méregtelenítést.
  • Ugyancsak az első napokban felléphetnek hasfájások, görcsök, hányingerek is.
  • A táplálék, vagy kedvenc ételeink megvonásával a szervezetünk válaszreakciója a levertség, a rosszkedv, de ha átlendülünk ezeken a pontokon és kitartóak vagyunk, akkor sokkal több pozitív hatással leszünk gazdagabbak, mint negatívumokkal.

A tisztítókúra mellett folytatható sok egyéb tevékenység. Ezek pluszban segítik a méregtelenítő szerveink tevékenységét.

  • A mozgás nemcsak a hatékony méregtelenítéshez járul hozzá, de a kúra elején nagy segítséget jelent, hogy a levertséget és a fejfájást elkerüljük.
  • Ugyancsak ajánlott a masszázs, különösen a nyirokmasszázs, mely felgyorsítja a toxinok (méreganyagok) kiürülését.
  • A mi kultúránkban örök vitatott téma a beöntés. Szerintem adott esetben kifejezetten ajánlatos a bél méregtelenítése beöntésekkel vagy bélöblítéssel. Ez azonban minden esetben egyéntől függő, ezért erről mindenképpen javasolt szakemberrel konzultálni.

Sokunkban felmerül a kérdés, hogy mégis hogyan bírjunk ki 3-4, vagy akár több napos böjtöt, ha közben dolgozunk, tesszük a hétköznapi dolgainkat?

Az energiaszükségletet nem közvetlenül az elfogyasztott táplálék biztosítja, hanem az energiaraktárak (zsírok, majd szénhidrátok átalakításával felszabaduló energia foszfáttartalmú nagy energiájú molekulában való elraktározásával), ezért lehetséges böjt alatt is a tartós, jelentős fizikai teljesítmény. Nyilván sokkal kényelmesebb, egyszerűbb és kivitelezhetőbb egy csapatos, elvonulós böjt (csapatszellem, programok, felügyelet, szauna, egyéb tevékenységek, kiszakadás a hétköznapokból, nem kell dolgozni…), de higgyétek el, aki akarja, az megcsinálja akár munka közben is, mintha mi sem történt volna. Sőt, ha mindent úgy csinálunk, ahogyan az “szabályos és ajánlott”, akkor egyáltalán nem kell szenvedni, sőt pár nappal később még jobban, energikusabban is érezzük magunkat, mint előtte. Döntés és motiváció kérdése az egész.

nyil-2-elore

Nincsenek hozzászólások

Hozzászólás, vélemény?